Borut Šeparović
Borut Šeparović rođen je 1967. godine u Zagrebu. Diplomirao je filozofiju i komparativnu književnost na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu, te na postdiplomskom studiju Das Arts (Napredni studiji u izvedbenim umjetnostima) u Amsterdamu. Utemeljitelj je umjetničkog kolektiva MONTAЖ$TROJ čiji je umjetnički voditelj i redatelj od osnivanja 1989. godine.
Od svog osnutka MONTAЖ$TROJ je prepoznat po stvaranju eksplozivnog fizičkog teatra, kao i po naglašeno multimedijalnom i interdisciplinarnom djelovanju kojim rastvara jasne granice umjetničkih grana čime postaje zaštitni znak angažirane umjetnosti kako u Hrvatskoj, tako i u inozemstvu, o čemu svjedoče nacionalne i internacionalne nagrade, te interes vodećih svjetskih medija za Šeparovićev rad. MONTAЖ$TROJ je ostvario europske i američke turneje, pri čemu se posebno ističe predstava EVERYBODY GOES 2 DISCO FROM MOSCOW 2 SAN FRANCISCO (1994.).
Od 1997. do 2002. godine Šeparović djeluje u zapadnoj Europi. U Nizozemskoj osniva skupinu Performingunit i stvara kazališne projekte u okviru međunarodnih koprodukcija. Djelovao je kao pedagog na Akademiji St. Joost u Nizozemskoj te je vodio umjetničko-istraživačke radionice u brojnim zemljama (Hrvatska, Njemačka, Nizozemska, Norveška, Srbija, Italija, Crna Gora).
Sredinom 2000-tih Šeparović započinje svoje dugogodišnje eksperimentiranje s propitivanjem kazališne reprezentacije stvarajući niz interdisciplinarnih i participatornih projekata čiji konačni sadržaj određuje sama publika. U tom periodu nastaju predstave T-FORMANCE (2007), KAZALIŠTE VAŠE I NAŠE MLADOSTI (2007) i T-FAKTOR (2009).
Šeparović uvodi i razvija osobujne izvedbene forme u kojima stvarni ljudi, mahom pripadnici marginaliziranih društvenih skupina reprezentiraju sami sebe, ispitujući time emancipacijski i dokumentaristički potencijal kazališnog medija.) Svojim nenadmašnim kazališnim ostvarenjem Šeparović smatra predstavu TIMBUKTU (2008.) u kojoj su glavni protagonisti napušteni psi i beskućnici.
U dokumentarističko-plesnom projektu SRCE MOJE KUCA ZA NJU (2010) ključne protagonistkinje postaju nezaposlene žene koje svoje potresne radne biografije sučeljavaju s nacionalnom nogometnom mitomanijom.
Dva desetljeća djelovanja MONTAЖ$TROJA obilježena su predstavom VATROTEHNA 2.0 (2010.) koja je predstavila umjetničku inventuru razornih tranzicijskih procesa u Hrvatskoj započetih 1990. godine. U to vrijeme Šeparović postiže uspjeh predstavama GENERACIJA 91-95 (2009) i MAUZER (2011) koje režira u Zagrebačkom kazalištu mladih. Oba djela bavila su se suočavanjem s prošlošću kroz propitivanje nacionalne nepogrešivosti u tumačenjima mitologije rata u Hrvatskoj.
U drugom desetljeću novoga milenija, Šeparović započinje novu fazu svoga umjetničkog opusa koja se bavi potencijalima i mogućnostima revolucionarne promjene društva. U Slovenskom mladinskom gledališču u Ljubljani režira KLASNOG NEPRIJATELJA (2011.), a u kazalištu Kosztolányi Dezsõ u Subotici predstavu BIKINI DEMOKRACIJA (2012.).
Šeparović, kao umjetnički voditelj i redatelj, vodi MONTAЖ$TROJ kroz realizaciju najvećeg community art projekta na našim prostorima u kojem sudjeluje više od 50 osoba starijih od 55 godina. Kao glavni protagonisti kazališne predstave 55+ (2012.) i Šeparovićevog debitantskog dokumentarnog filma POTROŠENI (2014.), sudionici donose svoje bolne intimne i generacijske ispovijedi. Oba umjetnička projekta primila su internacionalna priznanja i nagrade.
U projektu BUDUĆNOST JE SADA (2013.) koji za protagoniste ima nezaposlene mlade osobe, Šeparovićeva je kritička oštrica uperena spram neoliberalnog kapitalizma kroz imaginaciju alternativnog scenarija hrvatske budućnosti.
Povodom četvrt stoljeća umjetničkog djelovanja MONTAЖ$TROJA, Šeparović režira A GDJE JE REVOLUCIJA, STOKO? (2014.), nagrađivanu predstavu koja propituje komodifikaciju društvenog bunta kojeg je iznjedrio glazbeni novi vala 80-ih godina prošloga stoljeća. U njoj se, dokumentarnim metodama i eksplozivnim izvođačkim izrazom, testira spremnost svakoga od nas ponaosob da se založimo za sveobuhvatnu promjenu društva.
Od 2015. godine Šeparović radi na višegodišnjem interdisciplinarnom projektu NEDOVRŠENO koji problematizira proces razgradnje javnog zdravstvenog sustava na primjeru nedovršene Sveučilišne bolnice u Zagrebu.
Godine 2016. režirao je predstavu CRNA KNJIGA o dužničkoj krizi u Hrvatskoj, a 2017. godine je osmislio i vodio medijski projekt CIJANKALIJ §218 posvećen reproduktivnim pravima žena.
Njegov autorski projekt MLADEЖ BEZ BOGA iz 2019. godine brutalno suočava publiku s otuđenošću i radikalizacijom mladih u današnjem sve umreženijem, ali i atomiziranijem društvu.
Šeparović u svom radu eksperimentira sadržajem i izrazom, propitujući emancipacijski potencijal društveno angažirane umjetnosti, te postavlja u središte društvene pažnje bolne probleme naše zajedničke stvarnosti. Njegov trajni interes je stvaranje angažiranog kazališta i umjetnosti koji uvijek nanovo propituju i problematiziraju okruženje u kojem nastaju.