MONTAЖ$TROJ 3.1

Izvještaj o djelovanju umjetničkog kolektiva MONTAЖ$TROJ u 2020. godini

2020. godinu su obilježile odgode i odstupanja u gotovo svim aktivnostima zbog pandemije COVID-19, ali i potresa koji je pogodio Zagreb u ožujku. Početkom godine smo zaposlili jednu osobu na položaju koordinatora/izvršnog producenta međutim, ugovor smo bili primorani raskinuti zbog općeg zastoja uzrokovanog prvim lockdownom. Kazališna djelatnost je još uvijek ozbiljno ugrožena a koliki će biti opsezi ekonomske krize možemo samo zamišljati. Također, još uvijek je neizvjesna planirana realizacija projekata koji su započeti u vidu rokova izvršenja iako smo uspjeli s većinom donatora dogovoriti odgode budući da su razlozi više nego očiti.


PROJEKT NEDOVRŠENO

Kroz projekt NEDOVRŠENO umjetnički kolektiv MONTAЖ$TROJ nastavio se baviti istraživanjem razgradnje javnog zdravstvenog sustava na primjeru nedovršene Sveučilišne bolnice u Zagrebu. Kao dosadašnji rezultat je nastala opsežna arhivska građa o navedenoj temi koja je pomogla u određivanju narativnih smjernica filma. S obzirom na to da su izvanredne okolnosti (potres, pandemija) u gradu Zagrebu bitno utjecala na novonastale potrebe u zdravstvenom sustavu tako je i samom projektu dana nova perspektiva. Također, novonastale okolnosti povećale su opseg materijala i otvorile su još potencijalnih tema za istraživanje zbog čega se razmatra proširivanje konačnog formata iz filma u dokumentarni serijal. Došli smo do novih lokacija i aktera, od kojih će neki imati značajnu zastupljenost u filmu. Tijekom 2020. godine (djelomično i zbog poznatih okolnosti — potres, panedmija) nismo uspjeli nastaviti snimanje na samom objektu, gdje je za nas najvažnije snimiti interijere baraka (objekta) u kojima je bila smještena uprava pravnog subjekta “Sveučilišna Bolnica Zagreb – U Osnivanju U Likvidaciji” kao i skladišta koja i danas posluju na lokaciji nedovršene bolnice. Nadalje, za potrebe snimanja još uvijek nismo dobili dozvolu Gradskog ureda za upravljanje imovinom iako smo je višekratno tražili (u svibnju, srpnju, rujnu 2020.). Također, za potrebe dovršavanja projekta bilo bi značajno intrevjuirati dionike procesa iz istog gradskog ureda kako bi za potrebe filma dobili jasnu informaciju u kojem je stanju ovaj objekt danas i kakva je njegova budućnost.


RADNIČKA CESTA

U 2020. godini bavili smo se društveno relevantnim temama: prekarnim radom, nesigurnosti, otuđenosti i neizbježnim ciklusima kriza koje divlji kapitalizam donosi u živote radnika u projektu RADNIČKA CESTA po motivima crno-humorne drame “Gagarinov put” škotskog autora Gregoryja Burkea i njenu preciznu lokalizaciju na primjeru transformacije Radničke ceste iz simbola industrijskog u simbol servisnog, financijskog centra Zagreba. Iako je pandemija otežala organizaciju susreta s akterima ipak smo nastavili istraživački rad i obradu skupljenog dokumentarnog materijala. Ostvarili smo kontakte sa sindikalnim organizacijama (SSSH, Novi sindikat, Sindikat umirovljenika), vjerujući da upravo sindikati mogu pomoći da dođemo do potencijalno autentičnih protagonista, članova radnih kolektiva nekadašnjih socijalističkih poduzeća, no istraživanjem smo naišli na sustav koji ne posjeduje evidencijske liste koje bi nam omogućile da dođemo do potrebnih informacija. Istraživanje smo nastavili potragom za dokumentacijom i informacijama iz privatnih arhiva te neformalnim putem. Proces rada je, na žalost, bio vrlo usporen i neizvjestan zbog konstantnih odgađanja i otkazivanja uzrokovanih novonastalim okolnostima. Međutim, upravo su te novonastale okolnosti dovele i do proširenja perspektive i izmjene početnog koncepta ovog projekta. Kako se istraživački koncept izmijenio, radili smo na adaptaciji koja bi dodatno aktualizirala društveni i gospodarski trenutak.

U kasno ljeto su odabrani glumci koji su većinom slobodni umjetnici. Time smo barem na neki način pokušali utjecali na tešku situaciju u kojoj se nalazi trenutačno većina samostalnih umjetnika. Nakon što su odabrani glumci mogli smo započeti s pokusima, međutim, s usporenim tempom i stalnim odgađanjima. S obzirom da je već spomenuti istraživački proces izmijenio početni koncept projekta, radili smo adaptaciji koja bi dodatno aktualizirala društveni i gospodarski trenutak. Također, kako bismo projekt realizirali i nekako zaobišli problem nemogućnosti izvođenja pred publikom, odlučili smo se za promjenu u tehničkom i metodološkom smislu.

U tu svrhu, projekt RADNIČKA CESTA rekoncipiran je kao četverodijelna online mini-serija u sklopu većeg, dvodijelnog projekta, KOMUNIZAM DE LUXE koji je kao cjelina zamišljen da zadire u osnovna pitanja koja nameće kriza izazvana pandemijom – može li se iskoristiti tehnološki napredak i potencijal održivih resursa u prevladavanju materijalnih ograničenja i ostvarenju pravednijeg društva te može li se trenutnu krizu i nadolazeću recesiju iskoristiti kao priliku za implementaciju prijeko potrebnih promjena koje će dovesti do pravednije budućnosti? Drugi dio tog projekta, TKO NE RADI NEĆE NI JESTI! bio je zamišljen da u suradnji sa Sveučilištem VERN kroz ciklus online panel rasprava lokalnih poduzetnika, ekonomista, stručnjaka iz područja socijalne skrbi, sociologije, politologije, filozofije, ali i nezaposlenih i drugih marginaliziranih skupina s jedne strane propituje ideju produktivizma – da je rad, posebno rad u takozvanom “produktivnom sektoru”, jedini valjani oblik moralne ekonomije koji postoji, dok s druge strane otvara temu univerzalnog temeljnog dohotka (UTD).

U suradnji s umjetničkom organizacijom MITROPA u studenom 2020. prijavili smo projekt KOMUNIZAM DE LUXE na Javni poziv za programe digitalne prilagodbe i kreiranje novih kulturnih i edukativnih sadržaja Ministarstva kulture i medija, no program je odbijen uz obrazloženje kako se “prijavljeni projekt primarno nadovezuje na prethodne aktivnosti i projekte umjetničkog kolektiva MONTAЖ$TROJ (za koje je ostvarena potpora u okvirima redovnog programskog financiranja) koji nije prihvatljiv prijavitelj na ovaj javni poziv, a ne umjetničke organizacije Mitropa koja je nositelj projekta i prijave na ovaj javni poziv”, što ne stoji, budući da nigdje u tekstu javnog poziva prethodno programsko financiranje nije navedeno kao prepreka za dobivanje sredstava. Iako utemeljen, uloženi prigovor nije dao željeni rezultat, UO MITROPA se povukla iz suradnje na projektu KOMUNIZAM DE LUXE, te se sav angažman MONTAЖ$TROJA prebacio na realizaciju mini serije RADNIČKA CESTA. Odlučili smo se na snimanje nekoliko kratkih epizoda akcijskom kamerom 360° uz gostovanja nekoliko eksperata iz područja ekonomije, socijalne politike itd. Epizode ćemo postaviti na službenu web stranicu MONTAЖ$TROJA gdje će biti dostupne javno i trajno. Do kraja veljače 2021. ćemo započeti s prikazivanjem epizoda. Iako je bilo predviđeno da će mini serija biti objavljena u veljači 2021., zbog otežanih okolnosti izvođenja redovitih probi uslijed pandemije koronavirusa realizacija projekta kasni.


MINISTARSTVO USAMLJENOSTI

Kroz godinu smo započeli i dovršili umjetničko istraživanje MINISTARSTVO USAMLJENOSTI. U istraživanju smo se bavili načinima kroz koje umjetnost može pristupiti fenomenu usamljenosti. Detaljno smo analizirali prikupljeni referentni materijal. Istražili smo pojavnost usamljenosti kao inspiracije i teme u umjetnosti (književnost, kazalište i film) i time smo stvorili predloške za razvoj umjetničke ideje. Analizirali smo izvještavanje o usamljenosti u tiskanim i elektroničkim medijima i komparirali pojavnost teme u domaćim i stranim medijima. Početkom godine su s pripadnicima ciljanih skupina (usamljenima) provođeni intervjui uživo, a potom su prebačeni na online komunikaciju. Nove okolnosti i ograničavanje ljudskog kontakta dodatno su aktualizirale ovaj problem te dale projektu novi okvir te je koncept izmijenjen. Proširila se i ciljana skupina zahvaćena ovim problemom jer je primjerice mlađe stanovništvo zakinuto za boravak u obrazovnim ustanovama, dok se kod starijeg stanovništva izričito potencira ostanak kod kuće. Lockdown je “gurnuo” u izolaciju i one koji su primorani na tzv. “rad od kuće”. Pandemija koronavirusa produbila je postojeće stanje i razotkrila istinu: bilo tko, bilo kada, bilo gdje, neovisno o dobi može doživjeti usamljenost. Nakon provedenog umjetničkog istraživanja te na temelju informacija koje smo stekli i literature koju smo proučili krenuli smo u produkcijski razvoj novog umjetničkog projekta naziva TIHA EPIDEMIJA, te aplicirali s ovim projektom na Poziv za predlaganje programa javnih potreba u kulturi Republike Hrvatske za 2021. godinu kao i na Poziv za predlaganje programa javnih potreba u kulturi Grada Zagreba za 2021.


U OSNIVANJU U LIKVIDACIJI

MONTAЖ$TROJ je za program rezidensa u Muzeju suvremene umjetnosti u Zagrebu proveo povećan broj aktivnosti od planiranog i to kao reakciju na krizu i novonastale okolnosti. Na taj način nastojao se nadomjestiti krizom uvjetovani manjak provedenih aktivnosti u drugim područjima. U suradnji s MSU-om još u jesen 2019. kreirali smo jednogodišnji rezidens i postavili multimedijsku instalaciju bila izložena u različitim prostorima muzeja. Prostorni postav funkcionirao je kao hibridni laboratorij za proučavanje, nadogradnju i interpretaciju postojeće arhivske građe te proizvodnju novog znanja o sustavu javnog zdravstva i Sveučilišnoj bolnici. Tijekom rezidensa postav je mijenjao namjenu od studija za audiovizualno snimanje privatnih i javnih refleksija na temu i radionice za proizvodnju sadržaja za tiskanu monografiju u suradnji sa stručnjacima, preko pozornice za performativne izvedbe u projektu ZONA, do izložbenog postava za kritičko proučavanje građe u projektu U OSNIVANJU U LIKVIDACIJI, kao završnim rezultatom jednogodišnjeg rezidensa. Izložba je službeno otvorena 11. svibnja, ujedno na 35. obljetnicu od postave kamena temeljca, a zatvorena je 3. listopada 2020. Izložba se sastojala od fotografija, službenih dokumenata, propagandnih i video materijala, te izbora iz nekoliko stotina naslova novinskih članaka prikazanih na vremenskoj crti koja prati izgradnju bolnice, od osnivanja radne organizacije (investitora) 1982. godine do početka procesa likvidacije u lipnju 1995. Postav je zaokružila restaurirana originalna maketa bolnice u Blatu koja je vrijedna ne samo kao arhivski dokument, već i kao cjelovito umjetničko djelo. Ovo je bilo njeno drugo predstavljanje javnosti nakon što je bila izložena u Gradskoj skupštini prije početka izgradnje. Ova vrijedna maketa bi zahvaljujući inicijativi umjetničkog kolektiva MONTAЖ$TROJ trebala postati trajnim vlasništvom Muzeja suvremene umjetnosti.


Kazališni projekt KRLEЖA, ILI ŠTO SU NAMA ZASTAVE I ŠTO SMO MI ZASTAVAMA, DA TAKO ZA NJIMA PLAČEMO nismo uspjeli distribuirati na predviđen način zbog očitih razloga. Međutim, postavili smo snimku izvedbe na platformi Vimeo, bez naknade, i na taj način uspjeli omogućiti publici da pogledaju predstavu.

Distribucija kazališne predstave MLADEЖ BEZ BOGA je, na žalost, bila potpuno onemogućena tijekom cijele godine obzirom na okolnosti. Od predviđenih 12 repriznih izvedbi u Zagrebačkom kazalištu mladih održane su samo 3 u 2020. godini, a planirana gostovanja u Mariboru na 55. festivalu Borštnikovo srečanje kao i u Ljubljani u Cankarjevom domu su otkazana do daljnjega. Na sreću, predviđene su reprizne izvedbe početkom sljedeće godine u Zagrebu.


ZAKLJUČAK

Na sreću donatori su prepoznali ozbiljnost situacije u kojoj se nalazi ne samo MONTAЖ$TROJ već i cijela umjetnička scena, pogotovo ona izvedbena. Stoga su naši prijedlozi za odgode izvršenja većine projekata prihvaćene. Međutim, dugoročno to neće biti izvedivo pogotovo jer treba započeti rad na novim projektima što je izuzetno komplicirano u ovakvim uvjetima. Kao odgovor na krizu nameće se kompletno rekonceptualiziranje kazališnog svijeta u digitalni sistem, no to vidimo kao problematično i neprimjereno rješenje za koje se nameću i brojna pitanja, a za koja još ne postoji jasan odgovor: kojoj ciljanoj skupini se uopće obraćamo u novonastalim uvjetima; financiranje dodatnih troškova za prilagodbu projekata u digitalni medij; kako pristupiti produkciji novih projekata na ovaj način; da li je digitalizacija nužno odgovor.