MONTAЖ$TROJ 3.3

Izvještaj o djelovanju umjetničkog kolektiva MONTAЖ$TROJ u 2022. godini

Unatoč odgodama uzrokovanim bolovanjem umjetničkog voditelja Boruta Šeparovića i koautorice Ane Prolić, uspjeli smo nastaviti s radom i realizacijom projekata. U prvoj polovici godine, fokus je bio na distribuciji već ostvarenih projekata, dok smo u drugoj polovici godine usmjerili napore na nove inicijative. Pandemija COVID-19 također je imala značajan utjecaj, ograničavajući naše mogućnosti izvedbi uživo i zahtijevajući dodatne prilagodbe.


KOCKAR

Projekt KOCKAR, inspiriran romanom F. M. Dostojevskog, usmjeren je na istraživanje fenomena ovisnosti o kockanju i klađenju, posebno među adolescentima. Planiran je u suradnji s odgojno-obrazovnim institucijama, stručnjacima iz psihologije i socijalnog rada, te (bivšim) ovisnicima i mladima. Cilj projekta bio je stvoriti umjetničko djelo s terapeutskom i edukativnom vrijednošću, uključujući snimke prilagođene za praćenje preko računala i pametnih telefona, uzimajući u obzir pandemijska ograničenja. Međutim, realizacija projekta KOCKAR odgođena je zbog kombinacije izazova, uključujući dugotrajno bolovanje voditelja projekta i preusmjeravanje fokusa na druge izvedivije projekte. Početni radovi su započeti, no nismo uspjeli uspostaviti stabilnu i dugotrajnu suradnju s ključnim akterima zbog navedenih zdravstvenih problema. S obzirom na ove okolnosti, projekt je konačno otkazan, s planom da se ponovno razmotri njegova realizacija kada se stvore potrebni uvjeti.


RADNIČKA CESTA 

Projekt RADNIČKA CESTA usredotočuje se na besperspektivnost i nedemokratičnost suvremenih radnih mjesta. Realiziran kao adaptacija crnohumorne drame “Gagarinov put” od Gregorya Burkea, projekt je uspješno kontekstualiziran u hrvatskoj stvarnosti 2021. godine. Kroz dokumentarističke, participativne i istraživačke umjetničke metode, istražuje teme prekarnog rada, dihotomije između propalih proizvodnih pogona i uslužnog sektora, klasne svijesti, otpora i angažmana, te utjecaja automatizacije i umjetne inteligencije na radna mjesta.

Tijekom 2022. godine, projekt je ostvario značajnu vidljivost i posjećenost, zabilježivši preko 12 tisuća posjeta na službenoj web stranici. Nominiran je za Večernjakovu “Digitalnu ružu” i prikazan kao dugometražni film na festivalu “Grad teatar” u Budvi.

Promocija projekta intenzivirana je početkom 2022. godine kroz široko korištenje elektroničkih i tiskanih medija, društvenih mreža poput Facebooka, Telegrama i Vimea, te službene web stranice za objavu video sadržaja i dodatnih materijala. Ove aktivnosti su značajno pridonijele vidljivosti i dostupnosti projekta.

RADNIČKA CESTA se posebno ističe trajnom dostupnošću na digitalnim platformama, pružajući bogat sadržaj, uključujući tekstualne i audiovizualne materijale, osobnu kroniku procesa od strane Ane Prolić, autorice i dramaturginje, te dnevnik rada. Inovativni pristup omogućava korisnicima kontinuirano praćenje svih epizoda i materijala putem osobnih računala i pametnih telefona, pružajući pristup sadržaju u bilo koje vrijeme i s bilo kojeg mjesta, uz pristup internetu.


TKO NE RADI NEĆE NI JESTI!

Projekt TKO NE RADI NEĆE NI JESTI! je digitalni projekt umjetničkog kolektiva MONTAŽSTROJ, nastao kao dio interdisciplinarnog projekta RADNIČKA CESTA. Centralna tema projekta je univerzalni temeljni dohodak (UTD) u kontekstu položaja umjetnika u neizvjesnim vremenima. Projekt istražuje ovu temu kroz seriju montiranih video-intervjua s različitim stručnjacima, uključujući ekonomiste, poduzetnike, filozofe i sindikaliste.

U temelju projekta leže fiktivni dijalozi iz 13. fragmenta mini online serije RADNIČKA CESTA, koji su poslužili kao inspiracija za kreiranje video-materijala. Snimke su realizirane na lokacijama u Zagrebu koje simboliziraju deindustrijalizaciju. Kroz rasprave s različitim sugovornicima, projekt rasvjetljava različite perspektive o UTD-u i njegovom potencijalnom utjecaju u Hrvatskoj.

Projekt TKO NE RADI NEĆE NI JESTI! također uključuje web-stranicu koja sadrži web-clippinge raznih napisa i članaka na temu UTD-a. Ovaj aspekt projekta ima za cilj potaknuti daljnje istraživanje i javnu raspravu o UTD-u kao potencijalnom rješenju za društvenu pravednost u kontekstu krize i rastućeg siromaštva.

Unatoč zdravstvenim izazovima s kojima se suočio voditelj projekta Borut Šeparović u 2022. godini, tim je uspješno prilagodio projekt okolnostima. U prvoj polovici 2022., fokus je bio na pripremi materijala i uspostavljanju suradnje sa sugovornicima. Format projekta prilagođen je trenutnoj situaciji te je odlučeno za snimanje i montiranje fragmenata u obliku rasprava umjesto organiziranja online događanja. U drugoj polovici godine, projekt je uspješno distribuiran kroz društvene mreže i na web stranici projekta, omogućavajući trajan pristup sadržaju.


SVE JE MOGUĆE

Projekt SVE JE MOGUĆE, iniciran od strane Ane Prolić, predstavlja nadopunu projekta RADNIČKA CESTA. Kroz osobni video blog, ovaj projekt istražuje i dokumentira jednogodišnjI razvoj RADNIČKE CESTE tijekom koronakrize, nudeći duboku autorefleksiju o položaju umjetnika. Kratki videozapisi dostupni na službenim web stranicama, nude uvid u autoreferencijalne i autorefleksivne perspektive. Snimani na različitim lokacijama, uključujući zagrebačku Radničku cestu, videozapisi istražuju širok spektar tema. Među njima su deindustrijalizacija, koncept univerzalnog temeljnog dohotka, lijenost, pozicija radnika u društvu, te kritičko promišljanje o “bullshit i shit” poslovima, sve kroz prizmu iskustva samostalne umjetnice u nezavisnoj sceni tijekom pandemije.


SAMI ZAJEDNO

Projekt SAMI ZAJEDNO, prvobitno nazvan TIHA EPIDEMIJA, bavi se temom usamljenosti i njenih posljedica u 21. stoljeću, posebno istražujući utjecaj tehnologije na međuljudske odnose. Inspiriran radom Manfreda Spitzera USAMLJENOST – NEPREPOZNATA BOLEST, projekt ističe usamljenost kao važno socijalno, zdravstveno i političko pitanje, naglašeno tijekom pandemije koronavirusa.

Zbog zdravstvenih problema autorskog tima i pandemije COVID-19, rad na projektu se produžio, rezultirajući realizacijom projekta u drugoj polovici 2022. godine. SAMI ZAJEDNO razvijen je kao dio ishodišna točka interdisciplinarnog projekta MINISTARSTVO USAMLJENOSTI.

Tehnički inovativan, projekt koristi dva mobitela i akcijsku kameru 360° za istraživanje odvojenosti i emotivne komunikacije u digitalnom dobu, usredotočujući se na paradoks usamljenosti unatoč “umreženosti”. Realiziran je kroz 30 video epizoda, snimljenih na različitim lokacijama, s materijalima dostupnim na web stranici [http://samizajedno.montazstroj.hr], optimiziranoj za mobilne uređaje.

Projekt je uključivao interakciju s učenicima Humanističke gimnazije u Zagrebu i izvedbu u prostoru kreacije Urania, uz tribine sa stručnjacima. Dodatno, autorski tim je gostovao u medijskim prilozima, davajući intervjue i vodeći tribine na temu usamljenosti u digitalnom dobu.

Značajna vidljivost projekta postignuta je kroz medijsku kampanju, društvene mreže i aplikacije, privlačeći pažnju javnosti i potičući širu diskusiju o temi usamljenosti u digitalnom dobu.


NEDOVRŠENO

Projekt NEDOVRŠENO bavi se razgradnjom javnog zdravstvenog sustava u Hrvatskoj, ilustriran kroz primjer nedovršene Sveučilišne bolnice u Zagrebu. Postprodukcija filma, kao ključni dio ovog projekta, je trebala biti završena do kraja 2021. godine. Međutim, zbog pandemijskih okolnosti i teške bolesti Boruta Šeparovića, autora filma, aktivnosti su bile odgođene do kraja 2021. Planirano je da se završetak cijelog procesa postigne tijekom 2022. godine. U prvoj polovici 2022. godine, zbog bolovanja i rehabilitacije Boruta Šeparovića, rad na projektu nije nastavljen zbog njegove složenosti. Vođeni su pregovori o potencijalnim koprodukcijama i prikupljanju dodatnih sredstava, ali planirani rad na projektu odgođen je do poboljšanja zdravstvenog stanja.

U drugoj polovici 2022. godine, nastavljene su postprodukcijske aktivnosti vezane uz film i serijal. Također, povodom 40. godišnjice referenduma za samodoprinos, organiziran je program “Dani Sveučilišne Bolnice Zagreb”. U okviru tog programa objavljena je prikupljena građa projekta NEDOVRŠENO, uključujući niz umjetničkih radova. Organizirana su i dva stručna posjeta Sveučilišnoj bolnici, gdje su sudionici – zainteresirani građani, među kojima su bili i stručnjaci iz javnih politika i zdravstva – pratili Boruta Šeparovića i njegov tim kroz napušteni objekt bolnice. Tijekom obilazaka, upoznali su se s tehničkim, društvenim i političkim detaljima koji su pratili razvoj i kasnije obustavu radova na bolnici. Snimljeni materijal tijekom obilazaka koristit će se u realizaciji projekta.

Organizirana je i javna tribina pod nazivom “Sveučilišna Bolnica – Poklon Generacijama” na lokaciji bolnice. Na tribini su sudjelovali predstavnici nadležnog ministarstva, Grada Zagreba, predstavnik pacijenata iz Koalicije udruga u zdravstvu, kao i predstavnici lokalne zajednice i građani.


MLADEŽ BEZ BOGA

Unatoč prethodnom uspjehu i velikom interesu publike za predstavu MLADEŽ BEZ BOGA, u prvoj polovici 2022. godine, predstava nažalost nije imala reprize u Zagrebačkom kazalištu mladih. Iako je i dalje bila dio repertoara i privlačila veliku publiku, predstava nije pronašla prostor za izvođenje ni u drugoj polovici godine.


ZAKLJUČAK

U 2022. godini, Montažstroj je demonstrirao izuzetnu sposobnost prilagodbe i inovacije, uspješno se suočavajući s brojnim izazovima. Kroz realizaciju niza projekata, udruga je značajno proširila svoj umjetnički i društveni utjecaj, integrirajući znanost s umjetnošću i uvelike koristeći nove digitalne medije i tehnologije.

Poseban naglasak stavili smo na razvoj digitalnih projekata kao što su RADNIČKA CESTA i TKO NE RADI NEĆE NI JESTI!, dostupnih online, koji zajedno s inicijativama poput SAMI ZAJEDNO i SVE JE MOGUĆE predstavljaju naš inovativni pristup u kombiniranju kazališta, filma, novih medija i aplikacija. Ovi projekti, snimani na različitim lokacijama u Zagrebu, ne samo da su ojačali našu digitalnu prisutnost, već su i privukli pažnju šire publike.

Međunarodna suradnja, poput sudjelovanja na festivalu “Grad teatar” u Budvi, omogućila nam je da predstavimo naše projekte na globalnoj razini i privučemo različite dobne skupine. Naša sposobnost prilagodbe sadržaja učinila ih je dostupnima i privlačnima širokom spektru publike.

Kroz ovaj pristup, Montažstroj nije samo nastavio s radom unatoč pandemijskim izazovima, već je također proširio svoj utjecaj, doprinoseći decentralizaciji kulture i privlačeći široku medijsku pozornost. Uspjeh naših projekata, poput RADNIČKA CESTA, u digitalnom kazalištu i umjetnosti, potvrdio je našu ulogu kao inovatora i angažiranog sudionika u važnim društvenim temama.

Iako su neki projekti, poput KOCKARA, ostali nedovršeni, 2022. godina je bila ispunjena uspješnim razvojem i predstavljanjem niza inicijativa. Ove aktivnosti su pokazale našu fleksibilnost i kreativnost u suočavanju s izazovima, motivirajući nas da nastavimo s našim radom u promicanju umjetnosti i kulture u dinamičnom i sve više digitalnom svijetu.