Kratki sažetak
Godina 2024. za umjetnički kolektiv Montažstroj bila je izrazito sadržajna i uspješna, obilježena premijerama, obnovljenim predstavama, međunarodnim gostovanjima i snažnim društveno angažiranim projektima. Zahvaljujući suradnjama s raznovrsnim kulturnim i akademskim institucijama, Montažstroj je učvrstio svoj ugled jednog od najistaknutijih suvremenih kazališnih kolektiva u Hrvatskoj. Višestruki kazališni formati, publicističko-istraživački rad i interdisciplinarni pristup društvenim temama potvrdili su važnost umjetnosti kao pokretača javne rasprave, osobito u kontekstu digitalizacije, umjetne inteligencije i zdravstvenih politika. Istaknuta svečanost 35. obljetnice kolektiva u Gradskom dramskom kazalištu Gavella, uz retrospektivu ključnih djela, bila je prilika za sagledavanje dugogodišnjeg doprinosa Montažstroja hrvatskoj kulturnoj sceni.
Uvod i kontekst
Montažstroj je nastao 1989. godine s ciljem propitivanja društvenih, političkih i tehnoloških fenomena kroz kazalište, performans i multimediju. Tijekom 2024. godine, kolektiv se posebno bavio temama digitalne transformacije, umjetne inteligencije, ekstremnih oblika nasilja i svakodnevne, institucionalne nepravde. Rad na ovim temama pratila je suradnja s ustaljenim partnerima, kao što su Zagrebačko kazalište mladih i Gradsko dramsko kazalište Gavella, ali i s organizacijama iz područja zdravstvene i akademske sfere, poput Medicinskog fakulteta i udruge PIN za zdravlje. Takve suradnje omogućile su Montažstroju dublju analitičku osnovu te izravniji doprinos javnoj raspravi.
Obnova predstave “MLADEЖ BEZ BOGA” i međunarodna gostovanja
Jedan od ključnih projekata bio je povratak na scenu predstave MLADEЖ BEZ BOGA, koja je prvotno imala premijeru u Zagrebačkom kazalištu mladih 2019. godine. U ovoj post-dramskoj interpretaciji romana Ödöna von Horvátha, inspiriranoj djelima Franca Bifa Berardija, redatelj Borut Šeparović istražio je teme nihilizma, socijalnog darvinizma, bijelog kršćanskog identiteta i utjecaja ekstremne digitalne generacije. Predstava, nastala u koprodukciji s renomiranim ZKM-om, prikazala je sliku mladosti izgubljene u tehnologiji i društvenom sustavu koji potiče otpor i nasilje, potičući publiku da preispita vlastite stavove o nasilju, radikalizaciji i društvenoj odgovornosti. U prvoj polovici godine izvedbe u Zagrebu privukle su gotovo potpuno popunjenu publiku (97,3%), dok je međunarodno gostovanje u Temišvaru, Rumunjska tijekom TESZT – Euroregional Theatre Festivala dodatno osnažilo reputaciju predstave. Kritičar Jeremy Mali istaknuo je inovativnu upotrebu tehnologije te duboku refleksiju o ekstremnom nacionalizmu i utjecaju medija, dok je izvedba u Cankarjevom domu u Ljubljani, održana 27. studenog, potvrđivala snagu poruke koja postavlja pitanja o moralnom raspadu i otuđenosti mladih.
“JEZIK KOPAČKE” – inovativna sinteza tehnologije i kazališta
Kolektiv je također doprinio stvaranju inovativnog scenskog izraza kroz sintezu tehnologije i kazališne umjetnosti u projektu JEZIK KOPAČKE. Premijera u Zagrebačkom kazalištu mladih 21. rujna rezultirala je višedimenzionalnim doživljajem u kojem se minimalistički, modularni scenski prostor, evocirajući atmosferu velike svlačionice, isprepliće s naprednim digitalnim elementima. Video zid, interaktivne projekcije i upotreba naprednih tehnoloških rekvizita – uključujući konzolu PlayStation 5, nadzorne kamere, mobilne uređaje i iPad s podacima u stvarnom vremenu – stvorili su polisenzorni ambijent koji kroz vizualnu poeziju istražuje unutarnje borbe protagonista, oslikavajući pritom opasnosti suvremenog nadzornog kapitalizma.
Projekt “SLIJEPI VODE SLIJEPE” – projekt o sljepoći suvremenog društva
Projekt SLIJEPI VODE SLIJEPE nastao je kao odgovor na fenomene “slijepog povjerenja” i masovne dezinformiranosti u digitalnom dobu. Inspiriran renesansnom slikom Pietera Bruegela starijeg “Parabola o slijepima”, ovaj projekt prenosi motiv u kontekst ubrzane digitalizacije, neprekidnih simulacija i razvoja umjetne inteligencije. U procesu istraživanja i koncepcije, koji je u prvoj polovici godine obuhvatio analize književnih i povijesnih izvora te okupljanje tima, te su postavljeni temelji za koprodukciju s Gradskim dramskim kazalištem Gavella. Prva čitaća proba održana je 21. listopada, a autorski tim pod vodstvom Boruta Šeparovića razvio je scenski koncept koji spaja tradicionalni dramski pristup s multimedijom i digitalnim elementima. Prednost je dobivena integracijom umjetne inteligencije u kreativni proces, čime je projekt postavio nove standarde u izvedbenoj i dramaturškoj praksi. Ovaj projekt svečano je najavljen u čast 35. obljetnice djelovanja kolektiva, a premijerno je izveden 22. siječnja 2025. u Kazalištu Gavella, čime je otvoren put novim domaćim i međunarodnim gostovanjima.
Program “OBILAZAK” i “BOLNICA U BLATU”
Društveno angažirani program OBILAZAK dodatno je obogatio rad kolektiva u 2024. godini. Kao završna faza desetogodišnjeg projekta NEDOVRŠENO, OBILAZAK predstavlja umjetničku interpretaciju nedovršene Sveučilišne bolnice Zagreb – objekta koji simbolizira propuštene prilike i društvenu tranziciju. Pod vodstvom Boruta Šeparovića, obilazak je pretvoren u scensko djelo koje spaja arhitektonsko nasljeđe s arhivskom dokumentacijom i interaktivnim doživljajem posjetitelja. Tijekom prve polovice godine, realizirani su 4 obilaska (9. ožujka, 6. travnja, 12. svibnja i 9. lipnja 2024.) koji su publici pružili uvid u kompleksnu povijest bolnice, dok je paralelno s predstavama pokrenut program “BOLNICA U BLATU”, kroz koji su stručni skupovi održani u Domu zdravlja Siget, Mjesnom odboru Blato i Uraniji potaknuli rasprave o pravu na bolnicu, ulozi građana u zdravstvenim politikama te izazovima realizacije velikih projekata. Nastavak tradicije obilaska nnedovršene Sveučilišne bolnice Zagreb izveden je 24. studenog, uz početak priprema za suradnju s Muzičkim biennalom Zagreb 2025., otvarajući nove mogućnosti za daljnji razvoj ovog interdisciplinarnog projekta.
Obilježavanje 35. obljetnice kolektiva
Poseban značaj imala je i svečana retrospektiva koja je obilježila 35. obljetnicu djelovanja Montažstroja u Gradskom dramskom kazalištu Gavella. Bez tradicionalnog slavlja, događaj je okupio suradnike i bivše članove kolektiva, čija su svjedočanstva osvijetlila bogatu povijest, koja je započela prvim performansom “KOPAČKA U GALERIJI” 22. prosinca 1989. godine. Sjećanja Ivane Dragičević, Lea Rafolta, Ane Stunić i Gordana Bosanaca potvrdila su da je angažirana umjetnost, kakvu je zastupao Montažstroj, postala temelj društvene kritike i transformacije. Na temelju ove retrospektive, kolektiv je najavio autorski projekt “SLIJEPI VODE SLIJEPE”, inspiriran Bruegelovom Parabolom o slijepima, koji će preispitati granice kazališnog izraza i istražiti odnos čovjeka prema umjetnoj inteligenciji u dobu informacijske preopterećenosti.
Umjetničko istraživanje “STUPOVI SRAMA”
Jedan od važnijih pothvata u 2024. godini bilo je umjetničko istraživanje “STUPOVI SRAMA”, posvećeno detaljnoj analizi fenomena sramoćenja kroz povijest i njegovim suvremenim manifestacijama u digitalnom prostoru. U prvoj polovici godine prikupljani su relevantni materijali, analizirani zakonodavni okviri i medijski primjeri, a intenzivna suradnja s interdisciplinarnim stručnjacima omogućila je dublje razumijevanje utjecaja online sramoćenja na pojedinca i zajednicu. Tijekom druge polovice godine provedeni su intervjui s umjetnicima, sociolozima i psiholozima, čime je definirana umjetnička koncepcija koja objedinjuje terapeutske, participativne i edukativne elemente. Ovim istraživanjem postavljeni su čvrsti temelji za buduće stvaranje umjetničkog djela koje, uz povećanje svijesti o destruktivnim učincima srama, potiče dijalog o važnosti empatije i odgovornog online ponašanja.
Medijska prisutnost i značaj u javnom prostoru
Tijekom 2024. Montažstroj je ostvario pojačanu prisutnost u nacionalnim i regionalnim medijima, a kritičari i novinari isticali su interdisciplinarnost i eksperimentalni duh projekata. Zapaženi su članci i intervjui u tiskanim i mrežnim izdanjima Jutarnjeg lista, Večernjeg lista, Glorie, Expressa, Telegrama te redovita praćenja na Hrvatskoj radioteleviziji. The Theatre Times i Plays International objavili su recenzije na engleskom jeziku, čime je Montažstroj dodatno proširio međunarodnu vidljivost. Komunikacija s publikom preko društvenih mreža, osobito Facebooka i Instagrama, također je doživjela rast; objave s proba i fotografije iza kulisa privukle su novu publiku i uključile ih u umjetničke procese. Mnogi su kritičari i pratitelji složno naglasili “društveno-kritičku važnost Montažstrojevih projekata”, posebno u rasvjetljavanju tema radikalizacije mladih, tehnološkog nadzora i javnog sramoćenja.
Zaključak i budući planovi
Godina 2024. pokazala je kako Montažstroj, kombinacijom tradicionalnih scenskih praksi, tehnoloških inovacija i društvene kritike, predstavlja jedan od najprogresivnijih aktera na hrvatskoj i regionalnoj kulturnoj sceni.
Projekti poput OBILASKA i BOLNICE U BLATU ukazuju na važnost spoja kulturne produkcije i javnog dijaloga o zdravstvu, infrastrukturi i participaciji građana u javnim politikama. SLIJEPI VODE SLIJEPE i istraživanje STUPOVI SRAMA nastavit će se razvijati u 2025., s posebnim naglaskom na umjetničkoj primjeni novih tehnologija te na edukacijskim i terapeutskim aspektima umjetnosti. Planirano je nastaviti gostovanja u inozemstvu (osobito u zemljama regije i šire europske kazališne scene), nastaviti suradnje s međunarodnim festivalima i institucijama te proširiti postojeću partnersku mrežu. Uz sve jaču suradnju s ustanovama poput ZKM-a i GDK “Gavella”, kao i s organizacijama iz zdravstvene i akademske sfere, Montažstroj planira nove projekte koji će nastaviti povezivati umjetničke forme sa znanstvenim, stručnim i građanskim perspektivama.
Zbog uspjeha u protekloj godini, Montažstroj je dodatno učvrstio svoje mjesto u kulturnom prostoru Hrvatske i regije, ostvarivši visok stupanj prepoznatljivosti i profesionalne suradnje. Kombinacija kazališne avangarde, tehnološke inovativnosti i društvene osviještenosti ostaje trajno obilježje kolektiva, koji kontinuirano potvrđuje da umjetnost ne samo da odražava stvarnost, već i aktivno potiče njezinu preobrazbu.