Krajem rujna Lexington Books, Rowman and Littlefield, jedan od boljih američkih izdavača specijaliziranih za humanističke i društvene znanosti, posebice znanosti o kulturi i umjetnosti, objavio je knjigu Lea Rafolta “MONTAŽSTROJ’S EMANCIPATORY PERFORMANCE POLITICS: NEVER MIND THE SCORE“.
Knjiga Lea Rafolta bavi se širim teorijskim i filozofskim kontekstom izvedbenih umjetnosti i umjetnosti performansa u bivšoj Jugoslaviji, fokusirajući se na više od tri desetljeća politički angažiranog izvedbenog djelovanja grupe MONTAŽSTROJ. Njihovo djelovanje autoru je samo polazište za dublju analizu nekih od ključnih pojmova suvremenog “art-ivizma” u puno širem postpolitičkom i globaliziranom kontekstu prije, za vrijeme i nakon raspada Jugoslavije i njezine socijalističke paradigme. Autor analizira i postavlja pojmove agonizma, angažmana, terorizma, poslijeratne traume, političkog populizma, socijalnog darvinizma, participacije i javnosti te javne sfere u različite teorijske matrice, osluškujući njihovu rezonantnost u umjetnosti, kulturi, politici i sl.
Autor, Leo Rafolt rođen je u Zagrebu. Na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu diplomirao je 2003. i doktorirao 2006, gdje je i radio od 2003. do 2017. Trenutno je redoviti profesor izvedbenih studija, kazališne teorije i transkulturalnih studija na Akademiji za umjetnost i kulturu Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku. Kao gostujući predavač boravio je na desetak europskih, američkih i azijskih sveučilišta, a usavršavao se u SAD-u, Francuskoj, Poljskoj i Japanu.
O knjizi:
“Emancipatorska izvedbena politika Montažstroja suočava nas s nužnošću pisanja i izvedbe teorije u vrijeme permanentne globalne krize, pandemija, ratnih sukoba, terorizma, ekonomskih lomova i dekonstruiranih narativa. Polazišta su ove knjige u izvedbenim studijima, s njihovim primjenama na oblike stvarnog života. Leo Rafolt neprestano provocira čitatelja i tumači, transgresira, otkriva potencijalne zamke, daje odgovore, a odgovore pretvara u izazove performativnosti.”
Miodrag Šuvaković, Sveučilište Singidunum
“Rafoltova knjiga izvrstan je uvid u kulturnu teoriju i njezine odnose s izvedbenim kontekstom, otvorena svima zainteresiranima za izvedbene studije i interdisciplinarna istraživanja umjetnosti, budući da autor, u maniri Hala Fostera, nastoji etnografskoj metodi dati neku vrstu licentia hermeneutica, pravo na tumačenje izvedbene umjetnosti.”
Suzana Marjanić, Institut za etnologiju i folkloristiku
“Rafoltove nadahnute, teorijski utemeljene i detaljne analize predstavljaju značajan doprinos izvedbenim studijima, kao i analizi međupovezanosti između emancipatorsnih režima u umjetnosti i društvu, te će se stoga čitati i zbog njihove dubine uvida i zbog bogatstva informacije koje pružaju.”
Zoran Milutinović, University College London
“Rafoltova najnovija knjiga ima sve razloge da postane akademski klasik, u istraživanjima kazališta i izvedbe, kulturalnim studijima, kao i slavističkim studijama. To je dobro napisana, bogato dokumentirana i teorijski utemeljena analiza suvremenog svijeta, performativno strukturiranog na dvije dogme: slobodnom tržištu i liberalnoj demokraciji. Rafolt plete kritičku priču temeljenu na analizi performativne produkcije međunarodno poznate grupe Montažstroj, testirajući njihovu djelatnost kao svojevrstan lakmus mogućnosti izvedbe kao takve.”
Maciej Falski, Sveučilište u Varšavi
“Ova knjiga bilježi te nedokučive nabore izvedbe-s-otporom, čitajući ih na pozadini istočnoeuropskih i paneuropskih političkih i intelektualnih povijesti. Koristi se dugotrajnim projektom za izlaganje zamršene i fascinantne teorijske analize izvedbenih praksi, dok se poigravaju unutar i suprotiv nasilnih kapitalističkih moderniteta. Studenti i znanstvenici u interdisciplinarnim poljima izvedbenih studija, studija plesa, postkomunističkih studija, queer studija, europskih studija i oni koji su upoznati s različitim ljevičarskim tradicijama kritičke teorije i intelektualne povijesti smatrat će ovu knjigu razjašnjavajućim i inspirativnim doprinosom svojim poljima.”
Aljoša Pužar, Sveučilište u Ljubljani