Od 24. lipnja do 3. listopada 2021. MONTAЖ$TROJ sudjeluje na izložbi “SPOZNANJE! UPOR! REAKCIJA!” (“SPOZNAJA! OTPOR! REAKCIJA!”) u ljubljanskom Muzeju suvremene umjetnosti Metelkova. Kustosica izložbe je Bojana Piškur, uz gostujuće kustose: Linda Gusia, Jasna Jakšić, Vida Knežević, Nita Luci, Asja Mandić, Biljana Tanurovska-Kjulavkovski, Ivana Vaseva, Rok Vevar i Jasmina Založnik.
Promatrajući peformans kao vježbu političke volje, ova retrospektivna izložba fokusirana je na političke performanse s područja bivše Jugoslavije iz 90-ih godina 20. stoljeća – desetljeća obilježenog ratom, nacionalizmom, revizionizmom, korupcijom te tranzicijom iz socijalizma u kapitalizam; desetljeća koje je ostavilo neizbrisiv trag na području čitave bivše Jugoslavije. U tom vremenu politički performansi postali su oblik izražavanja otpora raznim radikalnim politikama i agresivnim procesima transformacije društva, ali i način promišljanja novih ideja i smjerova razvoja novostvorenih država na području bivše Jugoslavije.
Na izložbi “SPOZNANJE! UPOR! REAKCIJA!” izloženo je više od 120 umjetničkih djela, arhivskih materijala i video dokumenata iz Slovenije, Hrvatske, Bosne i Hercegovine, Kosova, Srbije, Crne Gore i Sjeverne Makedonije. MONTAЖ$TROJ je na izložbi predstavljen kroz dokumentaciju ranih radova: KOPAČKA U GALERIJI, ACHTUNG ALARM! i RAP OPERA 101.
KOPAČKA U GALERIJI, prvi javni nastup MONTAЖ$TROJA izveden je kao hommage slici Kazimira Maljeviča “Sportaši”. Akcija se dogodila na tadašnji Dan Jugoslavenske Narodne Armije (22. prosinca 1989.), u izvedbi 11 mladića bez ikakvog kazališnog iskustva odjevenih u kostime inspirirane Maljevičevom slikom. Manifestno proglašenje “teatralizacije nogometne kulture” obistinilo se u navijačkim izgredima 13. svibnja 1990. na zagrebačkom stadionu Maksimir, kada se nasilje iz političke domene simbolički prelilo u narodnu – mnogi svjedoci tih događaja govore kako je tog dana nogometno nasilje pretvorilo u oruđe u rukama nacionalističkih struja u tadašnjoj Jugoslaviji; najavljujući time dane kada će se u rukama tih mladića umjesto otrgnutih stolaca naći automatske puške.
Institucionalno i izvaninstitucionalno, atmosfera u javnom prostoru dovedena je do usijanja, što je u rujnu 1990. godine ilustrirala prva ulična akcija izvedbene skupine MONTAЖ$TROJ – ACHTUNG ALARM!. Najavljući svoju prvu cjelovečernju predstavu VATROTEHNA tadašnji članovi skupine su se u futurističko-avangardnoj kombinaciji kostima i šminke vozili na vatrogasnom vozilu središtem Zagreba i pozivali građane na budnost i oprez. Zvuk sirene i upozorenja izgovorena u megafon istodobno su bila odjek ludizma dekadentnih osamdesetih i najava tragičnog kaosa devedesetih.
RAP OPERA 101 (1991.) spajala je estetiku ruske avangarde, grčku tragediju, rap glazbu, automatsku pušku AK-47 čije je vrijeme na ovim prostorima dolazilo, s estetikom video spotova. Aktualnost trenutka, u kojoj je pobjednosno oružje postala strojnica, i koje se vizualno naslanja na angažirani i agitatorski, nimalo pacifistički plakat El Lissitzkog, “Razbij bijele crvenim klinom”, ne traži dodatnu političku eksplikaciju. Nogometni, čak i “naoružani” teatar potvrdio se ispucavanjem lopte u gledalište kao element stvarnosti, u pratnji monologa koji poziva na borbu, na oružje.